Boodschappen doen in het jaar 2042 – The Future Market

Boodschappen doen in het jaar 2042 – The Future Market

Boodschappen in 2042  – The Future Market

Heb jij je wel eens afgevraagd wat er zal gebeuren als de huidige foodtrends zich blijven ontwikkelen?

The Future Market is een conceptueel futuristisch food project dat een visie over brengt over hoe wij onze voedselproductie en – consumptie de komende 25 jaar kunnen verbeteren. De intentie van het project is om de ambitie van bestaande foodbedrijven te vergroten. Vergelijkbaar met conceptcars uit de auto-industrie creëerde The Future Market tastbare representaties van producten die we de komende decennia in de schappen van onze supermarkten kunnen verwachten.

 

Boodschappen doen in het jaar 2042

 

Deze concept producten geven een goed beeld van wat er gaat gebeuren als de progressieve foodtrends van nu aanhouden en de oude ideeën naar de achtergrond zullen verdwijnen.

The Future Market had tijdelijk een pop-up store in New York, waar deze futuristische producten konden worden bekeken en waar men kon ervaren hoe het kan zijn om in de toekomst boodschappen te doen. In de schappen lagen 20 producten die allemaal gelinkt waren aan een beginnende foodtrend; dit om de potentie van de beginnende foodtrends van nu te laten zien.

Zo was één van de producten een in het lab geproduceerd stuk biefstuk, dit om aan te geven wat de mogelijkheden kunnen zijn als in lab geproduceerd vlees mainstream wordt. Daarnaast was er ook yoghurt te vinden die speciaal geoptimaliseerd is om de probiotica in de darmen te verbeteren.

 

The Future Market

 

The Future Market bestede naast de producten ook veel aan de ervaring van het winkelen zelf. Zo geeft de kassabon naast de schade voor je portemonnee ook de “daadwerkelijke prijs” van de producten aan. Denk hierbij aan zaken als fossiele brandstof, lucht- en waterverontreiniging, bodem afbraak en b.v. de (slechte) arbeidsomstandigheden, die op de bon worden weergegeven. Het is voor de huidige consument lastig voor te stellen dat de boodschappen van de plaatselijke buurtsuper zo nauw gelinkt zijn aan deze abstracte en enorm negatieve zaken. Deze vorm van transparantie zou de consument in 2042 bewuster kunnen maken.

 

The Future Market

 

In de visie van The Future Market zal massaproductie van eten minder gebruikelijk zijn en zal de negatieve impact op het milieu minder worden. Ook zal volgens hen de tijd van one size fits all food voorbij gaan; elk lichaam is anders en reageert anders op producten. The Future Market stelt voor dat, d.m.v. een zogenaamde FoodID, consumenten de supermarkten een custom aanbod van producten zullen krijgen. Shoppen in de toekomst zal dus voor ieder een unieke beleving kunnen worden.

 

Foodlab #3: In de reeks foodlab gaan we voor jou op zoek naar de nieuwste foodtech en -trends.