Top 5 populaire voeding aannames, feit of fabel?

Top 5 populaire voeding aannames, feit of fabel?

De top 5 populaire voeding aannames, feit of fabel?

Iedereen weet parents know best. Wanneer je ouders zeggen dat je niet te veel ei moet eten omdat dit ongezond is zal dit wel waar zijn. Massaal nemen we adviezen als ‘drink minimaal 2 liter water per dag’ klakkeloos aan als waarheid, maar zijn dit feiten of fabels?

Wij hebben van 5 van deze populaire aannames voor je uitgezocht of ze kloppen of niet:

 

1. Eieren (fabel)

Waar het Nederlands voedingsmodel adviseert om niet meer dan 3 eieren per week te eten, beweert men in Engeland inmiddels dat je zoveel eieren kunt eten als je wilt. Dit spreekt elkaar flink tegen, dus wat is is nou wijsheid?
In de jaren 60 dacht men dat cholesterol in producten een directe invloed op het cholesterolgehalte in het lichaam zou hebben. Hierdoor was men in de veronderstelling dat eieren (waar veel cholesterol in zit) dus slecht zouden zijn. Dit creëerde een slecht imago voor de eieren. Inmiddels weten we dat de kans op hart- en vaatziekte niet groter wordt als je dagelijks een eitje eet.

 

2. Drink minimaal 2 liter water per dag (fabel)

“Iedereen weet toch wel dat je minimaal 2 liter water per dag moet drinken?” Iedereen ‘weet’ het maar geen enkele studie heeft tot dusver uitgewezen dat je écht 2 liter water per dag moet drinken. Waar komt deze mythe dan vandaan?
Het antwoord zal je niet verrassen: namelijk marketing. Frisdrankfabrikanten hebben in de jaren 90 flink ingezet op het creëren van een ‘probleem’ om hun sportdranken en water vervolgens als oplossing te verkopen. Je moet immers optimaal gehydrateerd zijn om goed te kunnen presteren. Om het hele verhaal nog gekker te maken; in de praktijk blijkt watervergiftiging door een overschot aan water vaker voor te komen dan uitdroging. Het lichaam is een prima vochtregulator; wanneer je teveel drinkt plas je meer, wanneer je te weinig drinkt krijg je dorst en plas je minder. Zolang je gewoon drinkt wanneer je dorst hebt ben je dus helemaal oké. Daarnaast telt het vocht in koffie, thee en limonade
contrary to popular believe ook gewoon mee.

 

3. Rood vlees verhoogd het risico op darmkanker (feit)

Dit voorschrift is helaas waar, de Wereldgezondheidsorganisatie adviseert om vleesconsumptie te beperken omdat het een verhoogd risico op darmkanker kan veroorzaken. Het exacte mechanisme waarom rood vlees het risico op kanker kan verhogen is nog onduidelijk. Onderzoekers hebben nog verschillende hypotheses.
De Wereldgezondheidsorganisatie en het World cancer Research fund adviseren beiden om je vleesconsumptie te beperken tot 500 gram per week. Daarnaast adviseren zij om bewerkt vlees (dus bijv. gezout, gerookt of gefermenteerd) te vermijden.

 

4. Bruin brood is beter dan wit brood (fabel)

De meeste mensen zullen deze tweestrijd herkennen: je hebt zin in wit brood met lekker beleg, toch probeer je je impulsen de baas te blijven en ga je uiteindelijk toch voor het bruine brood. Hoe bruiner het brood hoe gezonder het is… toch?
Wit brood is niet per definitie ongezond, het is gewoon gezond maar bevat minder vezels en vitaminen dan een volkorenbrood of roggebrood. Een volkorenbrood is bruin, toch is afgaan op de kleur niet de beste strategie. Veel witte broden liggen undercover in de schappen als “bruin brood”, door kleurstoffen (meestal moutmeel) heeft het brood een andere kleur gekregen. Je kunt dit controleren door op het etiket te kijken of er bloem in het brood zit. Bevat het brood bloem dan is het bijna altijd wit brood, ook wanneer het bruin is. 😉

 

5. Magere producten zijn gezonder (fabel)

De aanname dat je de producten waar meer vet in zit beter kunt vermijden is niet altijd waar. Neem nou Griekse Yoghurt, dit product bevat veel vet. Ondanks dat teveel vet niet bijdraagt aan de lijn hebben de goede bacteriën in het vet van Griekse Yoghurt een positief effect op de darmflora. Deze goede bacteriën noem je probiotica en dragen bij aan een beter immuunsysteem en een gezondere stoelgang. Omdat men massaal in de veronderstelling is dat je beter een mager product kunt kopen zijn er ontzettend veel Griekse Yoghurt varianten te vinden met minder vet omdat ‘de consument’ dit zou willen. Dit betekent dus ook minder probiotica wat weer ongunstig is.