De opkomst van single-product restaurants

De opkomst van single-product restaurants

De opkomst van single-product restaurants

Tegenwoordig lijkt het credo less is more op te gaan, ook wanneer het op de horeca aankomt.

Een trend die begonnen is in New York is inmiddels ook hier aan komen waaien; restaurants die zich specialiseren in slechts één product of gerecht, of ook wel de single-product concept restaurants. In the Big Apple is er inmiddels voor elk product wel een restaurant te vinden die zich hierin specialiseert. Van Hummus tot Belgische friet, deze one trick ponies zijn daar big business.

 single-product restaurants

Ook hier in Nederland doen de single-product concept restaurants het verrassend goed. Wat als pitch nog kan klinken als een gimmick blijkt in de praktijk een groot succes. Zo heb je in de Pijp in Amsterdam een restaurant ‘The Avocado Show’. Zoals de naam je vast al deed vermoeden gebruiken zij voor elk gerecht avocado. Op social media en internet was dit een ware hit. Bloggers schreven er over en men tagde hun vrienden en vriendinnen in de posts. Kortom, het concept sprak tot de verbeelding. De potentie van het concept is daarom ook alles behalve onopgemerkt gebleven. Het bedrijf heeft onlangs 5 miljoen investering opgehaald om internationaal uit te kunnen breiden. Het plan van de twee jonge oprichters Ron Simpson (32) en Julien Zaal (26) is om binnen korte tijd via een soort franchise systeem in Europa met een aantal restaurants uit te breiden. Ook entrepreneurs uit o.a. Dubai, Australië en Bangkok hebben interesse getoond in een samenwerking met de avocado goeroes.

Daarnaast kun je in onze hoofdstad nog een ander restaurant vinden met dezelfde soort no-nonsense naam Omelegg. Het restaurant wordt gerund door 2 broers die zich specialiseren in ei en omelet. Ondanks dat zij (nog) geen miljoenen investering hebben opgehaald wordt ook deze zaak op de verschillende online referentie platformen geprezen. Ook buiten Amsterdam zijn er meer dan genoeg single-product zaken te vinden, zoals bijvoorbeeld Juuls Hummus in Utrecht dat zich specialiseert in Israëlische Hummus.

Natuurlijk is het ook niet erg vreemd dat deze concepten aanslaan. De consument is tegenwoordig immers op zoek naar een bijzondere beleving. Daarnaast zijn deze concepten makkelijk te marketen; is er iets zo ‘Instagrammable’ als avocado gerechtjes en unieke omelet-creaties? Toch is een single-product restaurant opzetten niet geheel zonder risico, hoe weet je immers welke specialiteit aantrekkelijk genoeg is voor de consument?

Single-product restaurants zijn nieuw, creatief en lijken met dit concept alle buzz en aandacht te genereren, maar is de consument over een paar jaar niet uitgekeken op dit ‘trucje’?

 

Foodlab #4: In de reeks foodlab gaan we voor jou op zoek naar de nieuwste foodtech en -trends.