Blurring: een bestaand concept in een nieuw en hipper jasje?

Blurring: een bestaand concept in een nieuw en hipper jasje?

Blurring: een bestaand concept in een nieuw en hipper jasje?

Tegenwoordig heeft jouw favo kledingwinkel natuurlijk een koffiebar en jouw café verkoopt naast koffie ook speciale boeken. Deze trend, waarbij de grens tussen winkels en horeca vervaagt is de laatste 2-3 jaar opkomend en vooral in het buitenland momenteel behoorlijk succesvol.

Blurring concept

Blurring is de officiële term voor deze kruisbestuiving van horeca en retail. In Londen schieten de blurringconcepten als paddenstoelen uit de grond, daar zijn bijvoorbeeld supermarkten momenteel dé plek om uit eten te gaan. Ook in veel andere steden zoals New York vervaagt de grens tussen horeca en retail. Het zorgt voor meer creatieve concepten op de markt wat natuurlijk alleen maar toegejuiched mag worden. Toch zie je in Nederland dat veel van deze concepten (nog) weinig winstgevend zijn. Het wordt immers allemaal een stuk complexer wanneer een horecaondernemer of retailer besluit om buiten zijn comfort zone een stap te zetten in het domein van de ander.

Maar is blurring wel écht zo’n nieuw concept en heeft het zich in Nederland niet al deels bewezen? Neem bijvoorbeeld La Place en V&D. De samenwerking tussen deze bedrijven heeft de grens tussen retail en horeca al tig jaar geleden vervaagt. La Place was destijds verantwoordelijk voor 20% van de totale winst van V&D. Ondanks dat La Place minder “hip” is dan de concepten die als eerst bij je opkomen bij de term blurring was dit eigenlijk het schoolvoorbeeld van een blurringconcept. Blurring lijkt dus een bestaand concept in een nieuw en vooral hipper jasje.

Blurring concept

De creativiteit van blurring wordt in Nederland deels tegengehoudendoor de wet- en regelgevingen. Ook de “minder hippe” en traditionele winkeliers begrijpen heel goed dat een klein terrasje voor hun deur goed voor hun business kan zijn, maar regelgeving weerhoudt dit. Innovatie heeft hinder van de achterblijvende regelgeving, de ruimtelijke ordening in Nederland heeft strenge definities over wanneer iets horeca of wanneer iets detailhandel is. Blurringconcepten dus veelal niet toegestaan zolang gemeenten niet meewerken.

Op dit moment lijkt blurring nog een trend waarvan de potentie in Nederland nog niet optimaal is benut. In grote steden als Londen en New York heeft blurring zich al bewezen. Het is overduidelijk een trend here to stay. Vergeet niet dat de wet- en regelgeving in Nederland veel invloed heeft op het succes van blurring en deze trend grotendeels kan doodslaan.

 

Foodlab #6: In de reeks foodlab gaan we voor jou op zoek naar de nieuwste foodtech en -trends.